Sensommerchutney

blommer

En god chutney kan supplere mange hverdagsretter og trække lidt af sensommerens overflod med ind i efteråret og vinteren.

Du skal bruge

  • ca. 500 g. udstenenede blommer
  • ca. 500 g. tomater
  • 3 (danske!) æbler
  • 2 løg
  • ca. 5 fed hvidløg
  • ingefær, ca. en tommefingerstørrelse
  • frisk chili (her kan det være svært at angive præcist, for styrke og smag varierer jo uendeligt. Jeg kan godt lide at blande chilier af forskellig styrke, og går efter at chutneyen får lidt varme, men ikke bliver alt for stærk)
  • ca. 1 dl. æbleeddike
  • 250 g. sukker (vigtigt, at du selv justerer smagen, så lad være med at tilsætte alt på én gang)
  • 1. spsk. hel spidskommen
  • 1 spsk. hel koriander
  • 1 tsk. peberkorn

Mængdeangivelserne skal ikke tages alt for bogstaveligt i ret som den her; brug det du har.

Sådan gør du

Skær blommer, tomater og æbler i grove stykker af nogenlunde ens størrelse. Skær løget i skiver.

Hak chili og hvidløg og riv ingefæren. Bank din spidskommen, koriander og peberkorn i stykker i en morter. Varm en gryde med lidt olie og svits hvidløg, chili og ingefær med din krydderblanding i et par sekunder før du tilsætter de øvrige ingredienser. Lad være med at tilsætte alt sukkeret fra starten. Det er bedre at smage til hen ad vejen.

Lad det hele koge ved jævn varme uden låg i ca. 20 minutter.

Smag til med en knivspids salt, sukker og evt. lidt citronsaft eller lignende. Lad chutneyen køle af og kom den på skoldede glas med tætsluttende låg.

Alternativer

Chutney kan varieres i det uendelige, både med grønsager og krydderier. Du kan fx også bruge mirabeller, peberfrugt, pærer, rabarber, gulerødder etc. Du kan tilsætte kanel, sennepsfrø, fennikel, korianderfrø og ja, find selv på flere.